Środowisko edukacyjne wczesnoszkolne pełni rolę nie tylko dydaktyczną, niemniej jednak również wspierającą rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. W ostatnich latach zwraca się szczególną uwagę na potrzeby dzieci, które napotykają trudności w adaptacji, komunikacji lub zachowaniu. Terapeutyczny punkt przedszkolny powstaje z myślą o tworzeniu warunków, w których dzieci mogą rozwijać się w sposób dopasowany do indywidualnych potrzeb, a równocześnie uczestniczyć w codziennych aktywnościach grupowych.
Organizacja takich miejsc wymaga uwzględnienia zarówno aspektów edukacyjnych jak i terapeutycznych, co pozwala na wsparcie dzieci z różnymi rodzajami wyzwań, od problemów emocjonalnych po trudności w nauce.
Bezpieczne przedszkole stanowi fundament pracy z najmłodszymi, ponieważ poczucie bezpieczeństwa wpływa na gotowość do podejmowania nowych działań i eksplorowania otoczenia. W przedszkolach terapeutycznych aranżacja przestrzeni i stosowane procedury mają na celu minimalizowanie zagrożeń fizycznych oraz emocjonalnych. Istotne staje się kształtowanie relacji między dziećmi a personelem w taki sposób, ażeby wspierały rozwój kompetencji społecznych, kwalifikacji współpracy i radzenia sobie z emocjami. Rola wychowawcy i terapeuty w tym środowisku polega na obserwacji, wczesnym reagowaniu na trudności a także dostosowywaniu działań do indywidualnych potrzeb uczestników.
Przedszkole terapeutyczne odbiega od klasycznych placówek edukacyjnych przede wszystkim podejściem do skryptu zajęć oraz metod wsparcia. Ćwiczenia i aktywności są dobierane z uwzględnieniem sposobności poznawczych i emocjonalnych dzieci, a także ich potencjału rozwojowego. Zajęcia na prawdę często łączą elementy terapii logopedycznej, psychomotorycznej i zajęć integracyjnych, co pozwala na harmonijny rozwój w kilku obszarach jednocześnie. Ważne jest, że program nie skupia się wyłącznie na eliminowaniu trudności, lecz również na wzmacnianiu mocnych stron dziecka oraz wspieraniu jego samodzielności i poczucia własnej wartości. Przedszkole dla dzieci z trudnościami wymaga odpowiedniego przygotowania kadry a także przestrzeni, w której dzieci mogą czuć się komfortowo i bezpiecznie.
Obserwacja i analiza potrzeb każdego dziecka umożliwia na indywidualizację działań i dopasowanie metod pracy do aktualnych sposobów uczestników. W tego typu placówkach ważne są także relacje rówieśnicze, które wspierają naukę współpracy i empatii oraz pozwalają dzieciom uczyć się funkcjonowania w kategorii. Praca w takim środowisku łączy aspekty wychowawcze, edukacyjne i terapeutyczne w celu budowy warunków sprzyjających rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu i poznawczemu dzieci, które napotykają różne wyzwania w normalnym funkcjonowaniu.
Zobacz: Terapeutyczny Punkt Przedszkolny Chotomów.